fredag 21. mars 2014

Til en liten pilot



Jeg har endelig fått gitt bort den lille, blå jakka (blogget her og her)! En noe forsinket barselgave, lille O. har allerede rukket å bli 4 1/2 måned! Heldigvis var jeg fremsynt nok til å ta høyde for at Ting Tar Tid, og jakka var dermed i rett størrelse - den er fremdeles litt stor og kan vokses i. Hurra for det! Jeg hadde strikket sokker og lue til, men tida fløy fra lua - det gjør ingenting, en ny mottager spretter frem fra annet hold om litt. Og jeg fikk en ny lue på pinnene, en jeg har hatt lyst til å strikke lenge.

Det virket litt vanskelig å få tak i oppskriften på den lua jeg ville ha, det så ut til at det måtte bestilles et helt hefte fra England, så jeg belaget meg på å modifisere en annen oppskrift etter eget hode for å få til noe i samme stil. Men så kom en snill strikkedame i nettverden meg til unnsetning, og det uten at hun visste at det var nøyaktig den lua jeg lette etter, nemlig Retro Flying Helmet fra Sublime - den var til og med oversatt til norsk!


Jeg likte oppskriften godt selv om den er litt omstendelig, når man lager frontklaffen skal det felles og sys noen sting for å få den fine kanten rundt. Jeg hadde egentlig trodd det skulle bli litt kluss med perlestrikkmønsteret da jeg skulle sette sammen flappene, men det ble det ikke. Flaks, kanskje? Da jeg skulle skrive dette blogginnlegget søkte jeg på oppskriftens norske navn, i håp om å kunne dele videre - og jeg fant den, her! (Navnet er for øvrig "Guttelue - hjelm", i tilfelle linken skulle slutte å virke.) Så om du som meg er litt svak for retro og har lyst på et raskt og tilfredsstillende lite prosjekt, så sleng den på pinnene!

Min er forresten strikket i Pickles Extra Fine Merino, og jeg brukte pinne 3 hele veien, selv om oppskriften sier at den glattstrikkede delen skal strikkes på 3 1/2. Men der var det visst et hull i pinnesamlinga mi (skriver bak øret at jeg må kjøpe meg en 40 cm 3 1/2 mm pinne!). Det gikk veldig bra likevel, jeg passet på å være litt løs og ledig.


Det var utrolig koselig å pakke inn jakke, sokker og lue i en fin pakke og gi det bort, og det varmet å se hvor mye det ble satt pris på! Det er noe spesielt med å gi bort strikkede ting til de som ikke strikker selv, det vanker mange hjertelige og imponerte kommentarer og man føler virkelig at man har laget noe av verdi og kvalitet. Nå gleder jeg meg til mer babystrikk, det er nemlig en liten babyboom i vennekretsen for tiden!

Lua er altså Retro Flying Helmet og oppskriften finnes gratis (på norsk) hos Strikkeriet. Sokkene (som er strikket i Tynn Alpakka fra DSA) er fra Myk Start-boka, men det finnes fine oppskrifter og fremgangsmåter på lignende sokker gratis på nettet, f eks Strikk og Tøys' fine illustrerte her.

(Innlegget er oppdatert og utvidet etter publiseringstidspunktet.)

God helg til deg som er innom!




13 kommentarer:

  1. Så fin pilotlue! Stilig med perlestrikk:) Jeg har strikket to stk av en lignende oppskrift fra ravelry, men de er med rillestrikk. Morsom og kjapt å strikke og jeg liker godt når det er litt retrofølelse over det.

    God helg til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er flere fine på Ravelry har jeg sett! Takk :)

      Slett
  2. Den er bare helt fantastisk, hadde den til prinsen min også, den var i et strikkehefte jeg kjøpte i Houston! Ha en magisk helg hos dere!

    SvarSlett
  3. Supersøt lue!

    Og ja, det er sta å kunne gi bort noe hjemmestrikka i barselgave. Det blir alltid så godt tatt imot.

    SvarSlett
  4. Så fin lue! For et herlig sett du gir bort i barselsgave, heldig mottaker:) Det er stas både å få og gi hjemmelaget:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! :) Ja, det er jo kjempestas når man strikker selv også, for da vet man hvor mye arbeid og omtanke det ligger bak!

      Slett
  5. Denne lua er i ferd med å bli en stor hit tror jeg, har sett den og oppskrifter som ligner flere steder. Din ble kjempesøt, og den passer ekstra godt til retro-jakka du har strikket. Heldig mottaker :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha! Det er litt tilfredsstillende å lage ting som passer sammen :)

      Slett
  6. Fin lue, og en veldig koselig og personlig gave både å gi og å få. Nydelig sett til en liten gutt. :)

    SvarSlett
  7. Så fin lue. Elsker pilotluer. Kanskje neste prosjekt

    SvarSlett
  8. For et fint gi-bort sett! Det er ekstra gøy å strikke når man kan gi bort. Blant mine venner er den verste baby-boomen over, og det er litt synd, rent strikkemessig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, synes jeg er heldig som har så mange å strikke til! Vi er litt seint ute i gjengen vår ;)

      Slett
  9. Så fin lue, disse pilotluene er så kule! :)

    SvarSlett

Tusen takk for alle hyggelige kommentarer :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...