torsdag 13. mars 2014

UFO'er inn for landing, del I

Jeg tenkte jeg skulle prøve å få vist frem noen av UFO'ene mine etterhvert som de blir ferdige. Her er en liten jakke fra Myk Start-boka som jeg gjorde ferdig for en stund siden. 




Jeg så noen nøster mintgrønn Lerke i en tilbudskurv i den lokale garnbutikken en gang i fjor vår, og plutselig hadde jeg kjøpt et garn jeg ikke hadde hatt noen som  helst planer om å kjøpe eller i det hele tatt ante hva jeg skulle bruke til ...

Først begynte jeg på en rillejakke, ovenfra og ned. Jeg ble ikke helt fortrolig med den, syntes garnet ble for tjukt og at det ble for løst i fisken, men strikket ermene og en stor del av bolen før jeg rekket opp hele greia. Jeg hadde allerede kjøpt den fine Myk Start-boka på salg, men ingen av oppskriftene der går over ett år og jeg hadde ingen i babyalder å strikke til, så den havnet rett i hylla med et lengselsfullt sukk.

Men fin strikkebok med feil størrelser + garn uten formål = lys ide, nemlig å forstørre oppskriften! Niesen min var igjen tiltenkt mottager og med hennes ett og et halvt år måtte det kunne la seg gjøre.



Det var absolutt ikke vanskelig å regne ut neste størrelse ut fra de eksisterende størrelsene, og jeg har allerede gjort det samme med flere oppskrifter. Garnet passet ikke helt til oppskriften det heller, men jeg gikk ned en pinnestørrelse og det ble bra, jakka ble passe fast i fisken og kanskje siger den mindre i bruk enn om jeg hadde brukt større pinner.



Jakka er superenkel å strikke og nesten monteringsfri. Derimot var trådfestinga litt verre, siden bomull-merinoullblandingen er både glatt som bomull og myk som ull, uten særlig hold. Jeg endte opp med å måtte gjøre det om flere ganger og til slutt dele trådene i to for at det ikke skulle synes så godt på utsiden. Litt blandet fornøyelse med Lerke altså, og jeg tror det holder med den ene erfaringen. Men resultatet ble bra, en myk og passe tjukk og passe fin jakke til både hverdag og fest.

I mellomtiden begynte niesen å nærme seg toårsdagen med raske og ikke lenger så stabbende skritt, men en kjapp prøving i jula (der niesen skrellet av seg jakka i farten og fortsatte for full stim, ingen finfrøkentakter der i gården!) avslørte heldigvis at det ennå var mer å gå på. Heldigvis vokser ikke toåringer like fort som babyer, så forhåpentligvis blir denne fin å ha utover vår og sommer.




Fakta: Kinajakke fra Myk Start, strikket i mintgrønn Lerke fra Dale, på pinne 3. Blomstene er strikket i Catania Schachenmayr.

(Innlegget er oppdatert/endret etter publiseringstidspunktet.)





18 kommentarer:

  1. Så nydelig jakke du har strikket, kjempefin med blomster detaljer! Tusen takk for hyggelig hilsen hos meg, god helg til deg!

    SvarSlett
  2. Så fin den ble! Ha en riktig fin helg :)

    SvarSlett
  3. Dette var en nydelig jakke med fine detaljer! Både fargen og blomstene gjorde at jeg fikk litt vårstemning:)

    SvarSlett
  4. Så flott jakke! Med søte blomster detaljer:)

    SvarSlett
  5. Det er fint å lese om andres erfaringer med ulike garn. Jeg vet jeg har noen nøster i lerke i garnlageret, men det er altså ikke testet enda. Så bra at du fikk laget en jakke du er fornøyd med! Den ble veldig fin med de søte blomsterdetaljene:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Det er fint å få prøvd ut litt forskjellig og finne ut hva man liker! Frk Snupp skriver i sitt siste innlegg om Lille Lerke, det virker som det kan være verdt å prøve og litt annerledes enn Lerke.

      Slett
  6. Så nydelig jakke! Ble fint med blomstene på :)
    Jeg har strikket et babyteppe med Lerke, det ble strikket på ganske tykke pinner (4,5 mm tror jeg), og jeg ble veldig fornøyd med det. Du har rett i at slike blandingsgarn er veldig glatte og det kan være vanskelig å feste trådene pent. Et lite tips som jeg lærte av moren min og som jeg alltid bruker er å splitte trådendene når du har ca ti-tolv cm igjen av tråden, du deler det i to. Så gjør du det samme med endene på det nye nøstet du skal bruke, og tar å surrer halvparten av tråden fra hvert nøste sammen og lager "ny" tråd som du strikker seks - åtte masker med. Så tar du hele den nye tråden å strikke videre med. Da er trådene allerede festet, men du har fire tynne små tråder hengende, to der du startet sammenstrikkingen og to der du sluttet. Slå en liten dobbelknute på endene og sy de inn et par cm og klipp tråden.
    Jeg gjør alltid dette, selv på svært luftig strikking fungerer det bra, likeså på glattstrikk (som ofte kan være mest synlig). Tråden sitter, jeg har aldri opplevd at skjøten har gått opp :))

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tipset! Jeg har ikke begitt meg så mye inn i skjøtingens verden (bortsett fra spyttspleis, men det funker jo ikke her), men kanskje jeg må våge meg på det?

      Slett
  7. Søt jakke, fint med blomsterpynt. Og det er kjekt å teste ut nye garn, selv om ikke alle frister å kjøpe om igjen. Da er man i alle fall en erfaring rikere. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, ikke sant? Ikke minst når det er på salg :)

      Slett
  8. Grønt er skjønt altså. Nydelig farge på jakken. Veldig dekorativt med blomstene også. Så flink du er som angriper UFOene dine. Dette ble et flott resultat.

    SvarSlett
  9. Så flott jakken ble! Kjekt å få det til når man gjør såpass med endringer;) Å feste tråder med ull/bomullgarn er ikke like kjekt, Jeg strikket en liten vest i slikt garn fra Rowan i fjor og hadde samme problemet. Og så syns jeg det delte seg så lett når jeg strikekt med det. Men garnet var veldig godt og mykt eller ;)
    Takk for fin kommentar hos meg!

    Ha en flott helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha! :) Det høres ut til at vi har ganske lik erfaring, jeg opplevde også at dette garnet delte seg lett, så man måtte følge ganske nøye med. Men ja, mykt og godt er det!

      Slett

Tusen takk for alle hyggelige kommentarer :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...