onsdag 12. august 2015

En liten kopi

Jeg fikk en koselig telefon i går fra min lille niese (men ikke så liten lenger, hun er tre og et halvt og har begynt på storbarnsavdeling i barnehagen må vite!) og pappaen, som kom med mange godord om pakken jeg la igjen tidligere i sommer, med Bløde Blade og en liten dukkekjole i samme garn og samme stil. Den har jeg ikke vist frem her, så tenkte jeg kunne gjøre det nå.


Jeg fikk litt hjelp med fotografering ettersom jeg hadde glemt å ta bilder av den lille kjolen før jeg la den igjen. 


Begge har marihøneknapper, den ene litt mindre enn den andre :)

Jeg har alltid vært fascinert av små ting, og å lage en nøyaktig kopi i mindre format er noe som appellerer til meg. Men jeg fant ut at med bladmønsteret lot det seg ikke gjøre, ikke med samme garn i alle fall. Så jeg nøyde meg med å flytte åpningen til siden slik som på "originalen", i stedet for å ha den på midten. 

Jeg skulle legge igjen mer dukketøy, men det hadde gått litt fort i svingene og jeg hadde glemt å fikse noen smådetaljer som knapper, strikk og slikt. Så det tok jeg med meg hjem igjen og det har ligget ganske glemt i strikkekurven sammen med en hel liten mengde andre nesten ferdige prosjekter ... I morges tok jeg frem dukkeklærne igjen og gjorde dem ferdig. Men de får nesten få en egen bloggpost, ellers blir det for mye hummer og kanari bildemessig!

Oppskriften til dukkekjolen er hentet fra "Brukt på nytt" av Kathrine Gregersen, hun som står bak Nøstebarn-bøkene. Der er det flere fine oppskrifter på enkle dukkeklær i "nøstebarnstil" og som er enkle og greie å ta på og av for små fingre. Garnet er Kauni Solids, i samme tykkelse som det flerfargede, og grønnfargen er en utrolig fin flaskegrønn - ikke så lett å få vist frem på bilde.

Det er superkoselig når gavene faller i smak, og begeistrer mottagerne! 

9 kommentarer:

  1. Kjempesøte kjoler! Morsomt med like kjoler til jente og dukke :)

    SvarSlett
  2. Så kjekt å få slike tilbakemeldinger. :)

    Tipper å få lik kjole til dukken en populært, og så holder begge seg varme utover høsten. Nydelig grønnfarge!

    SvarSlett
  3. Så fine! Ser veldig fin ut den grønnfargen :))

    SvarSlett
  4. Så nydelige matchende klær du har strikket:)

    SvarSlett
  5. Så søte kjoler! Veldig god ide å lage en matchende til dokka.

    SvarSlett
  6. Utrolig søte kjoler, og grønnfargen ser lekker ut på min skjerm ihvertfall!

    SvarSlett
  7. Så fint når kjole til jenta og dukken matcher :)

    SvarSlett
  8. Så morsomt med matchende kjole til dukken!! :-)

    SvarSlett

Tusen takk for alle hyggelige kommentarer :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...