torsdag 17. august 2017

En gresk gåte

Jeg lovte en oppfølging av de tre KAL'ene jeg meldte meg på i sommer, og har jeg sagt A får jeg vel si B. Eller alfa og beta, som det jo heter på gresk. Bortsett fra at b på gresk uttales v, og e uttales i, så da blir det alfa og vita ... Komplisert? Jeg lærer gresk, og da Torirot lanserte et gresk strikkemysterium - Ainigma (enigma) eller αίνιγμα - måtte jeg jo være med. Selv om jeg ikke tilhører dem som synes det faller seg naturlig å strikke votter om sommeren - lurt er det jo, skal gi Elizabeth Zimmerman rett i det - så kan jeg ikke motstå et slikt kinderegg som det er når det er 1) et Torirot-mønster, 2) et mysterium, og 3) noe gresk.

Jeg hang litt på gjerdet mens de andre startet opp, for selv om jeg liker mysterier sånn generelt liker jeg egentlig best å se hele designet før jeg velger farger. Så da jeg kom i gang så smått ble det en del prøving og feiling, strikking og opprekk, og jeg endte opp med å bruke fargene jeg valgte i en litt annen rekkefølge enn jeg "skulle" gjort i følge oppskriften. Å ta seg friheter med mønstre og gjøre egne valg er jo noe ganske mye av moroa med strikking, synes jeg.

 Det ble veldig mange fine vottepar da KAL'en var slutt 31. juli. Men ikke fra meg. Det ble såpass mye eksperimentering med den ene votten at jeg ikke gadd å strikke den andre parallellt, og jeg er ikke noe glad i å strikke to på én gang. To pinnesett og å måtte klippe tråder for å strikke vott nr 2 synes jeg er litt stress, og jeg har mer sansen for å fokusere på én ting av gangen. Dessuten var de greske mønstrene Tori hadde valgt så vakre at jeg mer enn gjerne strikker en vott til litt senere, tenkte jeg. Kanskje på neste ferie i Hellas ...?

Siden jeg har vært mye på Santorini valgte jeg farger som er typiske for Kykladene - mørk rosa som bougainvillea, turkisblått, hvitt og mintgrønt:



Her har vi noen lignende farger hos The Souvlaki Stop - tenk at en fastfoodsjappe har et så vakkert spiseområde!


Grekerne vet virkelig å gjøre det vakkert rundt seg, altså.

KAL nr 3 ... ble en øvelse i tålmodighet, å gjøre feil på feil ... på feil, og ikke så mye mer. Jeg tror jeg sparer den historien til en annen gang - kanskje ...

10 kommentarer:

  1. Så artig med en kobling mellom gresk språk, fargetoner og strikkeoppskrift. Denne votten ble veldig vakker, så jeg synes absolutt du burde strikke en til før vottesesongen starter. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, det blir nok til det. Har hatt en ørliten tanke om å hoppe på en tur i september, så derfor antydningen om neste ferie - men om det ikke blir noe av, så har jeg lyst til å strikke dem ferdig uansett :-)

      Slett
  2. Fantastiske farge du har valgt :-)) Kanskje den muse kommer tilbake... språk-farge-strikke
    God helg. Hilsener fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for fine ord, Viola! Jeg tror musen kommer tilbake, jeg må bare få gjort ferdig noen andre ting først :) God helg til deg!

      Slett
  3. Synes fargevalget ditt ble nydelig på de vottene.

    SvarSlett
  4. Men votten ble veldig fin den. Helt klart greske farger 😊

    SvarSlett
  5. Flotte farger og lekkert mønster, håper du bestemmer deg for å lage en til. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Felisi! Joda, skal strikke en til, må bare vente på litt votteinspirasjon ...

      Slett

Tusen takk for alle hyggelige kommentarer :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...