fredag 4. august 2017

Greco

I slutten av juni snublet jeg som jeg skrev i forrige innlegg over tre KALs (knitalong'er eller samstrikk). Og alle tre var fristende på hver sin måte, men tre stykker på én gang? Den første var i grunnen et lett valg, det var nemlig å delta med et hvilket som helst prosjekt fra hvilket som helst nummer av det fine strikkemagasinet Pom Pom Quarterly, og å poste bilder av ferdig prosjekt innen 28. juli. Og jeg hadde allerede et slikt prosjekt i gang! I juni var jeg nemlig i Hellas, og på turen hadde jeg bestemt meg for å strikke toppen Greco. Orginalen er selvfølgelig i blått og hvitt, men jeg så to prosjekter på Ravelry som inspirerte meg til å velge fargene kirsebær og svart til min topp. I stedet for originalgarnet Allino fra BC garn ble det Belle fra Drops som flere andre også hadde brukt. Belle består av bomull, viskose og lin, og føltes som et godt garn å strikke i.



Dette prosjektet tok litt tid, fordi sløv strandstrikk og å strikke hullmønster ikke alltid går så godt sammen. Det ble en del opprekk, men det gjorde i grunnen ikke så mye, siden jeg var i feriemodus og det var et morsomt prosjekt å strikke på. Hullmønstrene (det er to forskjellige på bolen, og et tredje på ermene) gjør den interessant, og glattstrikken var deilig avveksling. 

En morsom episode var da noen greske jenter så meg med strikketøyet på stranda, de ropte "hun lager!" og kom bort og ville se. En av dem tok tak i strikketøyet og viste de andre: "Gyros, gyros" (rundt og rundt). Og de roste meg omtrent opp i skyene alle sammen! Det er nok ikke like vanlig med strikking i Hellas som i Norge, men hotellvertinnen min sa at hennes mor hadde pleid å strikke om vintrene når hun hadde god tid. 

Jeg måtte improvisere en del siden strikkefastheten ikke stemte, og fordi jeg ville ha en litt lengre topp. Og siden jeg valgte å kutte trådene for hver stripe ble det mange trådender å feste, så den ble liggende i sofaen en stund etter at jeg kom hjem. Da var KAL'en som skulle være ferdig i slutten av juli perfekt motivasjon. Og jeg klarte det - med bilder og alt (da var riktignok mesteparten av brunfargen falmet og formen ikke helt tipp topp under fotosession, men jeg tenker at det er uansett morsommere med bilder der man er inni klærne enn at de henger på en kleshenger?).

Jeg ble veldig fornøyd med sommertoppen min!


Slik ser den ut bak:





Om det ble noe av de andre to KAL'ene? Følg med, følg med!

Strikkefakta: Greco fra Pom Pom Quarterly, Issue 13: Summer 2015
Garn: Drops Belle (lin/bomull/viskoseblanding) i fargene kirsebær (12) og svart (8)
Pinner: 3.5 mm
Flere detaljer på Ravelry



8 kommentarer:

  1. Kjempefin topp! Jeg synes fin versjon var enda finere enn originalen.

    SvarSlett
  2. Rålekker topp. Den kledde du godt. Artig med skryt fra grekere når du strikka på stranda.

    SvarSlett
  3. Veldig søt topp med gøyal bakside :)

    SvarSlett
  4. Veldig fin topp, og du kledde den godt. :)

    SvarSlett

Tusen takk for alle hyggelige kommentarer :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...